with Jeden komentarz

 

W dzisiejszym artykule szczegółowo opowiem o kompetencjach twardych Product Ownera. Przypominam też, że jest to kolejny post z serii  „Jakie kompetencje powinien mieć Product Owner?”.

 

Co wchodzi w skład kompetencji twardych Product Ownera?

 

Kompetencje twarde to te związane z daną specjalizacją. Są specyficzne dla danej roli / danego zawodu i często bardzo wąskie.

W przypadku Product Ownerów (ale również Analityków Biznesowych, Proxy Product Ownerów itp.) będą to m.in.:

  • kompetencje z zakresu wymagań,
  • kompetencje z zakresu interesariuszy,
  • kompetencje z zakresu analizy konkurencji, rynku i rozwiązania.

 

Kompetencje z zakresu wymagań

Praca z wymaganiami to w kluczowa kompetencja twarda Product Ownera. Wielokrotnie osoby na tym stanowisku tak naprawdę pełnią rolę Proxy Product Ownera (więcej o tej roli możesz przeczytać we wpisie “Kim jest Proxy Product Owner?”) i nie mają nawet dostępu do wszystkich interesariuszy. Jednak zawsze zajmują się one wymaganiami. 

Co to tak naprawdę oznacza?

Mówiąc najprościej: 

 

To właśnie do Product Ownera należy zadbanie o to, aby proces tworzenia wymagań był usystematyzowany, pokrywał wszystkie niezbędne obszary, aby wymagania były ze sobą spójne, jednoznaczne i kompletne. To Product Owner odpowiadać będzie nie tylko za wymagania funkcjonalne, ale i niefunkcjonalnye. Musi zapewnić, że wszystkie wymagania z backlogu wspierają cel biznesowy i są dla wszystkich zrozumiałe.

 

Warto pamiętać, że:

 

❌ Wielu osobom wydaje się, że wymagania należy po prostu spisać od interesariuszy. Takie podejście to przepis na katastrofę!

❗️ Interesariusze przekazują tylko tyle ile sami wiedzą. Jednak jest cała masa wymagań, z których oni nie zdają sobie sprawy lub nie mają świadomości, że są konieczne. 

❗️ Interesariusze często nie wiedzą, że ich potrzeby mogą być sprzeczne z potrzebami innymi lub są niemożliwe do zrealizowania. 

 

Kompetencje z zakresu interesariuszy 

 

Największy odsetek niepowodzeń w projektach informatycznych to źle zebrane / niekompletne wymagania. 

Jak już wspomniałam wyżej, wymagania to sedno pracy Product Ownera. 

❗️ Pominięcie któregokolwiek interesariusza w projekcie oznacza brak zebrania wszystkich wymagań, co generuje późniejsze kłopoty. Dlatego tak ważna na tym stanowisku jest umiejętność dokładniej analizy wszystkich interesariuszy!

Jeżeli masz z tym problem, zachęcam Cię do pobrania mojego bezpłatnego e-booka: ”Stakeholder. Praktyczny e-book o analizie interesariuszy”. 

Warto pamiętać:

❌ Nawet przy największym zaangażowaniu i umiejętności analizy wymagań Product Owner nie będzie w stanie zidentyfikować wymagań od interesariuszy, którzy nie są zaangażowani w projekt! Często nie decydujemy o tym, kto jest w projekcie. Ja jednak zawsze wykonuję taką analizę, najlepiej jak się da. Dzięki temu mogę zgłosić ryzyko projektowe związane z tym, że interesariusze nie są zaangażowani w proces. Zarówno Project Manager i Sponsor powinni być świadomi sytuacji, bo nie pozostaje to bez wpływu na projekt.

 

Kompetencje z zakresu analizy konkurencji, rynku i rozwiązania

 

Rzadko kiedy będziemy zaangażowani w produkty tak innowacyjne, że nie będą miały na rynku konkurencji.

Potrzebę biznesową lub użytkownika można zaspokoić na różne sposoby. Konkurencja nie tworzy dokładnie takiego samego produktu, jednak rywalizacja między firmami polega na jak najlepszym dopasowaniu rozwiązań do istniejących potrzeb.

✅ Dobrze mieć świadomość tych rozwiązań, nawet jeżeli nie dostaliśmy takiego „polecenia”.  W ten sposób lepiej rozumie się cel, jaki ma być osiągnięty przez dane rozwiązanie. Warto zadać sobie następujące pytania:

✔️ Z jakiegoś powodu tworzymy nowe rozwiązanie, a nie używane jest coś, co jest już na rynku?

✔️ Jakie problemy związane są z tamtym rozwiązaniem (rozwiązaniami), których nie chcemy powtórzyć w naszym produkcie?

✔️ Jeżeli mamy taką możliwość i  warunki projektowe dobrze byłoby określić mierniki sukcesu rozwiązania: co mierzymy i kiedy uznajemy, że wdrożone rozwiązanie lub funkcjonalność przyniosły zamierzone efekty?

 

Oczywiście temat jest za duży, żeby ująć go w jednym akapicie, ale chciałam zwrócić Twoją uwagę na ten niedoceniany aspekt pracy Product Ownera. Takie podejście może pomóc Ci “kupić” klienta i zyskać jego (jeszcze) większe zaufanie. Bo będzie widać, że Ci zależy, że się angażujesz, ale przede wszystkim podchodzisz do tematu profesjonalnie. 

 

Warto pamiętać, że:

 

❗️ Może Ci się wydawać, że dane rozwiązanie będzie pierwszym tego typu produktem na rynku. Jest to mało prawdopodobne, że nikt i nigdy nie podjął się takiego tematu. Najczęściej okazuje się, że to już ktoś zrobił, ale zakończyło się to porażką. Trzeba wtedy zastanowić się, dlaczego tak się stało i wyciągnąć wnioski.

 

❗️ Jeśli jednak taki produkt nigdy wcześniej nie powstał, koniecznie należy przeanalizować, dlaczego tak się stało. Może potrzeba, którą ma zaspokoić produkt, nie jest tak paląca, żeby ktokolwiek chciał za nią zapłacić?  Może koszty stworzenia takiego produktu przekraczają możliwości związane z wygenerowaniem przychodu od użytkowników? Uwaga! To temat dość delikatny, więc wyrażaj wątpliwości prosto z mostu 😉 

 

Zrozumieć biznes – „nietypowa” kompetencja twarda Product Ownera.

Product Owner powinien wiedzieć, jak działa biznes. 

 

Biznes to pieniądze 😎. A skoro tak, to warto znać odpowiedzi na te pytania

 

◻️ Skąd te pieniądze się biorą? 

◻️ Jak te pieniądze są wydatkowane? 

◻️ Na co biznes chętnie wydaje pieniądze, na co nie? 

◻️ Jak pieniędzmi operują duże firmy a jak mniejsze?

 

Niestety nie ma (albo ja nie znam) książki, która tłumaczyłaby wszystko od razu. To jest wiedza, którą zdobywa się  latami. Jeżeli miałabym wskazać jedną moją kompetencję, która pomaga mi szybko „kupować” klientów, to jest właśnie zrozumienie biznesu. 

 

Tej kompetencji nie jesteś w stanie zdobyć szybko, ani na żadnym specjalnym kursie, dlatego dobrze uświadomić sobie konieczność pracy nad nią. Pytaj, analizuj, przeczytaj raz na jakiś czas analizę jakiegoś przedsiębiorstwa (nie musi być jakaś bardzo dogłębna — artykuł z Forbes zupełnie wystarczy). Im szybciej zaczniesz, tym szybciej będziesz partnerem do rozmowy.

 

Jak zdobywać twarde kompetencje Product Ownerskie?

Wiedzę możesz zdobywać z różnych źródeł. Z książek, blogów, youtube, kursów. Dobrych źródeł wiedzy jest naprawdę sporo. 

Na początek zajrzałabym do:

 

🔸 Marty Stopyry z jej Digitally Her

🔸 Moniki Perendyk i jej bloga analizawymagań.pl

🔸 Michała Wolskiego 

 

Wszyscy oni tworzą również wartościowe kursy, które pomagają zaimplementować wiedzę w praktyce (a więc nabywasz umiejętności)

Taki również cel przyświeca moim kursom:

 

🔹 Szkoła Product Owneradla osób zaczynających drogę Product Ownera (zupełnie spoza branży, lub z niewielkim doświadczeniem), gdzie przechodzimy przez wszystkie aspekty kompetencji twardych Product Ownera i implementujemy je w praktyce.

 

🔹 Jira na Propsiekurs stworzony razem z Michałem Wolskim, w którym uczymy krok po kroku jak dobrze wykorzystywać Jirę w pracy Product Ownera.

 

Lista pytań rekrutacyjnych

Musisz koniecznie poznać pytania, których możesz spodziewać się podczas części merytorycznej rozmowy kwalifikacyjnej!

Moja lista pytań służy Ci pomocą!

Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o zawodzie Product Ownera? 😎

Darmowy webinar pt. Jak zostać Junior Product Ownerem w 2022 roku?” to dla Ciebie opcja idealna!

 

Spotkajmy się 20 września o godzinie 20.00 i porozmawiajmy o:

✔️ Kluczowych kompetencjach Junior Product Ownera.

✔️ Obowiązkach Junior Product Ownera.

✔️ Wyzwaniach stawianych przed Junior Product Ownerem.

Spodobało się? Podziel się!

Jedna odpowiedz

  1. […] Więcej o tym temacie przeczytasz we wpisie: Jakie kompetencje twarde powinien posiadać Product Owner? […]

Zostaw Komentarz