with 2 komentarze

Gdybym miała wybrać, z jakiego narzędzia najczęściej korzystam na pewno byłaby to CHEKCLISTA!

Tworzę listy dotyczące wielu aspektów mojej pracy PO — poczynając od zadań porannych po zamykanie projektu. 

Mało tego, posiadanie checklist w moim przypadku nie ogranicza się tylko do zawodowego życia! Jeśli obserwujesz mój profil na social mediach, to pewnie już wiesz — w przestrzeni prywatnej też jestem od nich uzależniona!😁 Jednak to temat na inny artykuł… dzisiaj skupimy się na listach dotyczących pracy Product Ownera! 

Checklista, która pomoże Ci zweryfikować, czy masz dobrze określone kryteria akceptacji zadań

 

Na początku chciałabym zwrócić Ci tylko jedną uwagę — pamiętaj, że moja checklista dotyczy stricte projektów, nad którymi pracowałam. Nie musisz więc dążyć do jej odwzorowania w swojej pracy i projekcie 1:1. Potraktuj ją jako luźną inspirację do skrojenia jej na miarę własnych (projektowych) potrzeb!

 

Checklista kryteriów akceptacji:

 

  • Kryteria są napisane jako równoważniki zdań.
  • Kryteria opisują rezultat nie proces.
  • 1 kryterium = jeden podpunkt.
  • W kryteriach użyłam zdań prostych (unikamy zdań złożonych).
  • Uwzględniona została “happy path”.
  • Uwzględnione zostały warunki brzegowe:
  • Jakie błędy są wyświetlane?
  • Tekst błędu jest zrozumiały dla użytkownika końcowego.
  • Uwzględnione zostały aspekty CRUD:
    • C – create – kto (lub co?) może wprowadzać (tworzyć) dane?
    • R – read – kto (lub co?) może dane odczytać?
    • U – update – kto (lub co?) może aktualizować dane?
    • D – delete – kto (lub co?) może usuwać dane?

 

⚠️ Kryteria akceptacji mają być taką checklistą dla wszystkich stron. Dzięki niej:

 

  • Biznes wie, jaki będzie rezultat implementacji.
  • Developer wie, co i jak ma zakodować.
  • Tester wie, jak ma testować.

 

Pamiętaj też, że kryteriów akceptacji nie tworzymy w oderwaniu od reszty interesariuszy! 😁

Powinny być one potwierdzone z biznesem i przegadane z zespołem developerskim. Nie bez przyczyny tworzone są interdyscyplinarne zespoły w IT. Wiele można wyciągnąć ze spotkań refinementowych, gdzie wspólnie obgadujemy wymagania, ich kryteria akceptacji i na bieżąco je modyfikujemy, tak aby zaadresować potrzeby pod wymagania.

 

Mam nadzieję, że moja checklista pomoże Ci w lepszym i efektywniejszym tworzeniu kryteriów akceptacji! Jeśli masz pytania — zadaj je w komentarzu, zawsze odpowiadam!

 

Mam też dla Ciebie świetną wiadomość!

Już 25 stycznia o 20.00 poprowadzę całkowicie darmowy webinar pt. „Jak awansować z Junior Product Ownera na Mida w 2023 roku?”

 

Zapisz się teraz! >>>> LINK <<<<

 

Podczas niego, pokażę Ci:

🟨 Czego pracodawca oczekuje od Mid Product Ownera?

🟥 Co zrobić, żeby jak najlepiej zaplanować swój zawodowy rozwój?

🟩 Jak rozmawiać o swoim awansie z przełożonym?

🟪 Jakie kompetencje są dowodem na to, że już jesteś Mid Product Ownerem?

 

Spodobało się? Podziel się!

2 Odpowiedzi

  1. Robert
    | Odpowiedz

    Cześć,

    Bardzo fajny wpis, który pokazuje krótkie i rzeczowe podejście tak niezbędne w pracy Product Ownera. Jedynie czego mi zabrakło to 2-3 przykładów takiej checklisty kryteriów akceptacji z Twojej codziennej pracy. Może warto uzupełnić o nie artykuł?

    • Natalia Cholewa
      | Odpowiedz

      Rober, masz absolutną rację! Dodam!

Zostaw Komentarz