Kim jest influencer? Wiadomo - osobą, która ma wpływ na innych. Najczęściej nazywamy tak blogerów, youtuberów, instagramerów i innych -erów. Czemu miałoby Cię to interesować?
Influencer w projekcie.
Zastanawiałeś się jednak, kto jest influencerem w Twoim projekcie? Kto ma na wpływ na innych stakeholderów?
Najczęściej będzie to osoba, która formalnie i tak jest zaangażowana w projekt. Ta osoba będzie widniała na liście stakeholderów, będzie miała swoją rolę w projekcie.
Ale co, jeśli jest influencer, ale my o tym nie wiemy?
Jak to możliwe? Ano tak, że osoba ta formalnie w projekcie nie bierze udziału, ale ma na tyle doświadczenia, że służy radą innym stakeholderom. Albo ma na tyle charyzmy, że jej opinie są dla Twoich stakeholderów znaczące. Dobrze, jeżeli zna się na rzeczy. Gorzej, jak nie ma o nich pojęcia. Każdy chyba słyszał o “żonie prezesa, której się UI nie podobał, bo za mało różowego”.
Jak znaleźć swojego influencera?
Może to nie być łatwe, jeżeli osoba ta nie jest w jakiś formalny lub oczywisty, procesowy sposób związana z rozwiązaniem nad którym pracujecie. Analiza procesów organizacji jej nie odkryje. Macierz RACI również. Analiza organizacji również może nie przynieść rezultatów. Co wtedy możemy zrobić?
Rozszerz wywiad ze stakeholderami o dodatkowe pytania.
Gdy przygotowujesz się do wywiadu ze stakeholderami, przygotuj dodatkowepytania, które mogą być pomocne w odkryciu, czy są jacyś stakeholderzy.
Przykładowe pytania:
Do kogo najchętniej zwracasz się o radę w tym temacie? Do kogo jeszcze?
Czy jest ktoś, czyje zdanie jest dla Ciebie ważne w tym temacie?
Czy powinniśmy kogoś jeszcze włączyć do rozmów w tym temacie?
Zwróć uwagę na rozmowy między stakeholderami.
Jeżeli dwóch stakeholderów po stronie klienta rozmawia ze sobą i nagle słyszysz “Tak, Maria podziela Twoje zdanie”, a Ty nie masz pojęcia kim jest Maria, to warto zapytać:
Kim jest Maria? Jaki ma związek z projektem? Może warto, żebyśmy ją dołączyli do naszych rozmów?
Po co to?
Ano po to, żeby zminimalizować ryzyko, że Influencer zakulisowo będzie “kierował” projektem i zanim się obrócisz, przestaniesz ogarniać skąd się biorą wymagania i jakie są intencje interesariuszy. W interesie wszystkich stron będzie formalne włączenie influencera do projektu.
Czy to naprawdę się zdarza?
Tak. Mnie zdarzyło się dwukrotnie. Jedna z sytuacji wyglądała tak, że osoba po stronie biznesu (powiedzmy, że pełniła rolę Product Ownera) była “świeżakiem” na swoim stanowisku i bardzo polegała na opinii swojego kolegi po fachu, ale z innego zespołu. Powodowało to, że często zmienialiśmy kierunek rozwoju produktu, ponieważ najpierw realizowaliśmy to, co zasugerował “kolega” (influencer), a później okazywało się, że w naszym projekcie to jednak miało być inaczej. Gdy włączyliśmy go w rozmowy, szybko uświadomił sobie, że jednak nie bardzo może doradzać, bo nie zna tak naprawdę dokładnie otoczenia biznesowego.
Innym razem była to “żona prezesa” 😉