Kompetencje twarde Product Ownera — czy masz je wszystkie?
W dzisiejszym artykule szczegółowo opowiem o kompetencjach twardych Product Ownera. Jeśli poważnie myślisz o tym zawodzie — pochyl się nad tym wpisem i sprawdź, czy je posiadasz. Potraktuj ten wpis jako vademecum umiejętności i wiedzy, które są niezbędne do dobrego wykonywania swoich obowiązków. Przypominam też, że jest to kolejny post z serii „Jakie kompetencje powinien mieć Product Owner?”. Jeśli go nie czytałeś/ czytałaś, warto od niego zacząć!
Co wchodzi w skład kompetencji twardych Product Ownera?
Kompetencje twarde to te związane z daną specjalizacją. Są specyficzne dla danej roli / danego zawodu i często bardzo wąskie.
W przypadku Product Ownerów (ale również Analityków Biznesowych, Proxy Product Ownerów itp.) będą to kompetencje dotyczące wymagań, interesariuszy oraz analizy konkurencji, rynku i rozwiązania.
Kompetencje z zakresu wymagań
Praca z wymaganiami to kluczowa kompetencja twarda Product Ownera. Wielokrotnie osoby na tym stanowisku tak naprawdę pełnią funkcję Proxy Product Ownera (więcej o tej roli przeczytasz we wpisie „Kim jest Proxy Product Owner?”) i nie mają nawet dostępu do wszystkich interesariuszy. Jednak zawsze zajmują się one wymaganiami.
Mówiąc najprościej:
To właśnie do Product Ownera należy zadbanie o to, aby proces tworzenia wymagań był usystematyzowany, pokrywał wszystkie niezbędne obszary, aby wymagania były ze sobą spójne, jednoznaczne i kompletne. To Product Owner odpowiadać będzie nie tylko za wymagania funkcjonalne, ale i niefunkcjonalne. Musi zapewnić, że wszystkie wymagania z backlogu wspierają cel biznesowy i są dla wszystkich zrozumiałe.
Warto pamiętać, że:
❌ Wielu osobom wydaje się, że wymagania należy po prostu spisać od interesariuszy — to duży błąd! Dlaczego? Interesariusze przekazują tylko tyle ile sami wiedzą. Jednak jest cała masa wymagań, z których oni nie zdają sobie sprawy lub nie mają świadomości, że są konieczne.
❗️ Interesariusze często nie wiedzą, że ich potrzeby mogą być sprzeczne z potrzebami innymi lub są niemożliwe do zrealizowania.
Radzenie sobie z interesariuszami i wymaganiami
Największy odsetek niepowodzeń w projektach informatycznych to źle zebrane / niekompletne wymagania.
Jak już wspomniałam wyżej, wymagania to sedno pracy Product Ownera.
❗️ Pominięcie któregokolwiek interesariusza w projekcie oznacza brak zebrania wszystkich wymagań, co generuje późniejsze kłopoty. Dlatego tak ważna jest analiza wszystkich interesariuszy! Jeżeli masz z tym problem, zachęcam Cię do pobrania mojego bezpłatnego e-booka: ”Stakeholder. Praktyczny e-book o analizie interesariuszy”
❌ Nawet przy największym zaangażowaniu i umiejętności analizy wymagań Product Owner nie będzie w stanie zidentyfikować wymagań od interesariuszy, którzy nie są zaangażowani w projekt! Często nie decydujemy o tym, kto jest w projekcie. Ja jednak zawsze wykonuję taką analizę, najlepiej jak się da. Dzięki temu mogę zgłosić ryzyko projektowe związane z tym, że interesariusze nie są zaangażowani w proces. Zarówno Project Manager, jak i Sponsor powinni być świadomi sytuacji, bo nie pozostaje to bez wpływu na projekt.
Umiejętność analizy konkurencji, rynku i rozwiązania
Rywalizacja między firmami polega na jak najlepszym dopasowaniu rozwiązań do istniejących potrzeb. Dlatego trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
- Z jakiego powodu tworzymy nowe rozwiązanie, a nie używane jest coś, co jest już na rynku?
- Jakie problemy są związane z wcześniejszym rozwiązaniem (rozwiązaniami) i nie chcemy ich powtórzyć w naszym produkcie?
- Jakie będą nasze mierniki sukcesu? Co mierzymy i kiedy uznajemy, że wdrożone rozwiązanie lub funkcjonalność przyniosły zamierzone efekty?
To niedoceniany aspekt pracy Product Ownera. Jednak takie podejście może pomóc Ci „kupić” klienta i zyskać jego zaufanie. Będzie on widzieć, że się angażujesz i podchodzisz do tematu profesjonalnie.
Warto pamiętać, że:
❗️ Jest to mało prawdopodobne, że rozwiązanie tworzone przez Twoją firmę jest innowacją. Najczęściej okazuje się, że już to ktoś zrobił, ale zakończyło się to porażką. Trzeba wtedy zastanowić się, dlaczego tak się stało i wyciągnąć wnioski.
❗️ Jeśli taki produkt nigdy wcześniej nie powstał, koniecznie należy przeanalizować, dlaczego tak się stało. Może potrzeba, którą ma zaspokoić produkt, nie jest tak paląca, żeby ktokolwiek chciał za nią zapłacić? Może koszty stworzenia takiego produktu przekraczają możliwości związane z wygenerowaniem przychodu od użytkowników? Uwaga! To temat dość delikatny, więc nie wyrażaj wątpliwości prosto z mostu.
Rozumienie biznesu — niedoceniana siła Product Ownera
Product Owner powinien wiedzieć, jak działa biznes. Biznes to pieniądze ?. A skoro tak, to warto znać odpowiedzi na te pytania:
- Skąd biorą się pieniądze w biznesie?
- Jak są one wydatkowane?
- Na co biznes chętnie wydaje pieniądze, a na co mniej?
- Jak środkami pieniężnymi operują duże firmy a jak mniejsze?
Niestety nie ma (albo ja nie znam) książki, która tłumaczyłaby wszystko od razu. To jest wiedza, którą zdobywa się latami! Jeżeli miałabym wskazać najważniejszą kompetencję, która pomaga mi szybko „kupować” klientów, to jest właśnie zrozumienie biznesu. Tej kompetencji nie jesteś w stanie zdobyć szybko i łatwo, dlatego dobrze uświadomić sobie konieczność pracy nad nią. Od czasu do czasu przeczytaj analizę jakiegoś przedsiębiorstwa np. w magazynie Forbes. Im szybciej zaczniesz orientować się w dziedzinie biznesu, tym będziesz lepszym i ciekawszym partnerem do rozmowy!
Jak zdobywać kompetencje twarde Product Ownera?
Wiedzę możesz zdobywać z różnych źródeł. Z książek, blogów, filmików na YouTube’ie, kursów. Dobrych źródeł jest naprawdę sporo!
W szczególności polecam zajrzeć do:
Ci blogerzy tworzą również wartościowe kursy, które pomagają zaimplementować wiedzę w praktyce. Ten cel przyświeca także mi i moim szkoleniom:
? Szkole Product Ownera — dla osób zaczynających drogę Product Ownera (zupełnie spoza branży lub z niewielkim doświadczeniem), gdzie przechodzimy przez wszystkie aspekty kompetencji twardych Product Ownera i implementujemy je w praktyce.
? Jirze na Propsie — stworzonej dzięki owocnej współpracy z Michałem Wolskim. W tym kursie krok po kroku uczymy jak dobrze wykorzystywać Jirę w pracy Product Ownera.
Lista pytań rekrutacyjnych
Musisz koniecznie poznać pytania, których możesz spodziewać się podczas części merytorycznej rozmowy kwalifikacyjnej!
Moja lista pytań służy Ci pomocą!
Zostaw Komentarz