5 rzeczy, które możesz zrobić już dziś, żeby zostać analitykiem biznesowym

with Brak komentarzy

Zastanawiasz się jak zostać analitykiem biznesowym? Jeśli mam być szczera, to wielokrotnie jest to przypadek. Nie ma, póki co, studiów licencjackich albo magisterskich, które dałyby Ci dyplom analityka biznesowego. Ja, na przykład, skończyłam biologię na UJ. Serio!

Więc co możesz zrobić, żeby zostać analitykiem biznesowym?

 

1. Naucz się podstaw

 

Jeżeli chcesz zostać analitykiem, musisz znać podstawy. Potrafisz rozmawiać z ludźmi? Jesteś mistrzem facylitacji spotkań? Super! Ale, jeżeli nie wiesz, czym są wymagania, stakeholderzy, jak się pracuje w Scrum itp. to nic z tego nie będzie.

 

Po pierwsze – czym są wymagania i z czym to się je. Na początek możesz o tym przeczytać TU

 

Po drugie, kim są stakeholderzy – jeżeli jeszcze nie ściągnąłeś mojego ebooka na ten temat, koniecznie zrób to teraz, korzystając z formularza we wpisie: Stakeholder, czyli kto?

 

Po trzecie – jak rozmwawiać ze stakeholderami? To temat szeroki. Proponuję zacząć od książki Michała Bartyzela “Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce ” 

 

Po czwarte – jak pracuje dziś IT? Czym jest Agile? Czy to to samo co Scrum? Co to Kanban, a co Extreme Programming. Musisz zrobić dobry research i zrozumieć jak się pracuje w ten sposób. W tematyce Scrum możesz zacząć od książki “Biznes odczarowany” Tomka Wykowskiego.

2. Dopasuj teorię do praktyki. 

 

Wiele osób, z którymi pracowałam do tej pory, tak naprawdę na co dzień pracuje z wymaganiami i stakeholderami.  

Kłamię. 

Wszystkie! Wszystkie te osoby pracowały z wymaganiami i stakeholderami. Nawet nie zdając sobie z tego sprawy. 

 

Spróbuj przenieść to, czego się nauczyłeś o wymaganiach i stakeholderach na to, co robisz na co dzień. Spróbuj uczyć się na tym, co znasz.

Musisz zorganizować firmowy wyjazd integracyjny? Super! Jakich masz stakeholderów? Jakie są wymagania biznesu, a jakie stakeholderów? Jakie regulacje Cię ograniczają? Zapisz to w formie user stories. Dasz radę napisać kryteria akceptacji? 

 

3. Poznaj narzędzia.

 

Przeglądnij oferty pracy dla analityków biznesowych lub product ownerów. Jakie narzędzia powtarzają się najczęściej? Na pierwszym miejscu są Jira i Confluence. Być może Sharepoint. Na pewno w jakichś ofertach pojawi się Enterprise Architect lub Visual Paradigm – są to tzw. narzędzia typu CASE i są ważne, ale z pewnością nie dla Ciebie. Nie teraz. 

Zarówno Jira, jak i Confluence w podstawowej wersji, jest bezpłatne. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś stworzył mały, wirtualny zespół i przećwiczył różne scenariusze, które mogą się pojawić w pracy. Kiedy to opanujesz – możesz spokojnie powiedzieć, że znasz to narzędzie na wystarczającym poziomie.

 

4. Zainwestuj w siebie.

 

Analitycy zarabiają naprawdę dobre pieniądze. Nie wierzysz? Zajrzyj TU. Hania co jakiś czas robi raport na temat zarobków analityków, który rozwieje Twoje wątpliwości. 

Ale… coś za coś. Musisz w siebie zainwestować. Książki, szkolenia, certyfikacje – to wszystko podnosi Twoją wartość na rynku pracy. Na początek polecam:

5. Poszukaj wsparcia

 

Co dwie głowy… i tak dalej. Korzystaj ze wsparcia. Wykorzystaj Internet – jest mnóstwo ludzi, którzy, tak jak Ty, chcą zmienić swoją ścieżkę zawodową. Nie brakuje grup tematycznych na Facebook’u. Może znajdziesz parę osób i zorganizujecie sobie masterminda? 

 

Najważniejsze. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!

Zadziwiająco mało osób dobrze przygotowuje się do rozmów kwalifikacyjnych. Jak to zrobić? Bardzo polecam wpis Bartka Majewskiego, który pisze o tym w drugiej części swojego artykułu: https://bartekmajewski.pl/bez-kategorii/wyleciales-z-roboty-co-teraz/

 

Przygotuj się. Zgoogluj osoby z firmy do której aplikujesz. Może się udzielają? Zobacz jaki ma profil ta firma. Na kogo stawiają? Jakimi projektami się zajmują? Może działają w jakiejś niszy? Koniecznie musisz wtedy zgłębić temat. Nie chodzi o to, żeby udawać eksperta. Chcesz jednak pokazać, że Ci zależy. Że jesteś zmotywowany i zawsze przygotowany na 100% swoich możliwości. Poza tym – umiejętność i chęć uczenia się nowych rzeczy jest niezbędna, aby być dobrym i skutecznym analitykiem biznesowym.  

Spodobało się? Podziel się!

Zostaw Komentarz